Lillemors glutenfria tekakor

Supergoda smörgåsar som jag brukar äta som en fralla.
Receptet har jag hittat hos minimamsen

1 pkt jäst
1.5 tsk salt
1.5 msk socker
Ca 0.5 dl ljus sirap
4msk olja (olivolja funkar eller majsolja el likn)

Ner i bunke
Värm 8dl mjölk till 37 grader

Häll över jästen och rör

Ha i 0,5 dl pofiber
Låt stå några minuter medans du väger mjölet
Väg upp 800 gram röd finax mjölmix ( byter du mjölmix kommer det bli annorlunda )

Ha i 0,5 tsk xantangummi ( absolut inte mer, om något – så något mindre)

0.5 tsk guarnkärnmjöl ( finns på tex bodystore att köpa)

1 tsk bakpulver

Rör om det så xantangummi mm är i all mjölmix

Ner i maskinen .

Kör i ca 5-7 minuter.ha i ca 50-70 gram mer mjölmix och kör en minut till.

Nu slevar man upp smeten ( det är kladdigt och segt ) med en slev/stor sked eller spatel eller liknande som man doppar i kallt vatten varje ggn det ska slevas.

Nu tar man fram en tunn slickepott . Doppar den i kallt vatten ( hela tiden) formar de slafsiga högarna runda och platta så de blir ungefär 2 cm tjocka och ca12 cm i diameter ( jag gör dom större och mindre beroende på om jag ska ha dom till toast , bröd eller liknande. Funkar att göra som korvbröd också)

Strö mjöl över dom så fastnar inte bakduken lika lätt

Låt dom nu jäsa övertäckta i 40 min

In i ugnen på 195 grader ( dessa kör jag inte i varmluft utan vanlig)

I 9-13 min ( beroende på storlek)

När de fått lite färg är de typ klara

Låt svalna under bakduk och sen in i frysen och tina försiktigt en och en

Blir typ 2 plåtar eller två och en halv beroende på storlek.

Typ 17-24 st

 

Lämna en kommentar